STRIP Superjunaci će stizati iz Gradca
Darijo Antunović
Darijo Antunović zanimanjem je hotelijer, i to prilično uspješan. Turistički dr. Jekyll redovito se, međutim, pretvara u stripovnog mr. Hydea. Antunović je, naime, prvi čovjek MaFesta koji je nedavno trijumfalno zaključio šesto izdanje, te urednik u Libellusu, jednoj od naših najozbiljnijih izdavačkih kuća specijaliziranih za strip.
Stripu se već gotovo puna dva desetljeća proriče skora i neumitna smrt. MaFest, međutim, pokazuje da je ‘mrtvac’ prilično živahan.
- Da mu nije lako pored svih ovih bržih i šarenijih medija - to je istina, no isto tako je istina i da strip nikada neće izumrijeti. Evo, nama je ovo već šesto izdanje i svake godine imamo sve više i više posjetitelja. Prve godine, kada nas je posjetio Hermann, to je više bilo jedno intimno druženje s nekoliko stotina fanova, dok ih danas kroz Makarsku tijekom MaFesta prođe i više od 1500. Usto, na MaFestu su prisutni svi izdavači iz regije, a broj specijalnih gostiju raste sa svakim novim festivalom.
Čežnja za sponzorom
Razumljivo je što u Makarsku privlači fanove – impresivan popis gostiju. No što dovodi toliko proslavljenih autora u zemlju koja je za njih objektivno malo, ako ne i zanemarivo tržište?
- Prema njihovim riječima, privlači ih gostoprimstvo, ležernost i činjenica da se u Makarskoj doista osjećaju kao zvijezde. Naime, na MaFestu je strip, tj. crtači i scenaristi, zbilja u prvome planu, dok na drugim festivalima glavnu riječ vode igrice i filmovi, a strip je tek popratna pojava od koje je sve započelo.
MaFest su pohodili i headhunteri vodećih američkih kompanija. Kako oni ocjenjuju domašaje naših autora?
- Oduševljeni su! Na prošlome MaFestu ugovore su potpisali naš Ive Svorcina te Mirko Čolak iz Srbije, a ove godine vidio sam da su podcrtali imena nekoliko autora iz Hrvatske, BiH, Srbije i Makedonije. Također, interesantno je spomenuti da se i naš Renato Vladimir iz Gradca našao među onima koje je u svome notesu kao najtalentiranije podcrtao C.B. Cebulski, vodeći Marvelov lovac na talente. Uglavnom, vjerujem da ona dva prije spomenuta ugovora neće biti i zadnja za koje je, osim talenta autora, zaslužan i MaFest.Kako se MaFest pozicionirao u odnosu na festivalsku konkurenciju u široj regiji, ali i cijeloj Europi?
- Nikad nismo razmišljali o drugim festivalima u regiji kao o konkurenciji jer MaFest je potpuno drukčiji od svih njih. Iskreno, nadam se da će svi oni opstati jer tko god promovira devetu umjetnost dobro je došao, a drago mi je vidjeti i da se neke naše stvari kopiraju i implementiraju na drugim mjestima jer to je jasan znak da radimo dobro. Što se Europe tiče, i tu smo već prepoznati kao festival koji ima svoje ime i prezime, a ja se samo nadam da ćemo u doglednoj budućnosti uspjeti pronaći nekakvog sponzora koji će nam svojom donacijom omogućiti održavanje višejezičnog sajta čime bismo još snažnije krenuli u internacionalne vode. Nažalost, novac za potporu kulturnih događaja je sve samo ne lako naći.
Osim što ste direktor MaFesta, godinama vodite i nakladničku kuću Libellus. Govorimo li o festivalu, optimist ste s ozbiljnim pokrićem, no kakvo je vaše raspoloženje kada govorimo o izdavaštvu?
- Budući da sam ja, uz vlasnika Libellusa Damira Raiča, samo urednik, meni je kudikamo lakše nego njemu koji za sve to mora jamčiti svojim novcem, tako da kad govorimo o raspoloženju vjerujem da bi on na to pitanje puno bolje mogao odgovoriti nego ja. Uglavnom, ono što nedvojbeno mogu reći jest to da nije lako jer Libellus izdaje isključivo tvrdoukoričena kolekcionarska izdanja koja nisu jeftina, a svi znamo kakva je recesija oko nas.
Deprimirajuće brojke
S kakvim uopće nakladama – tiskanim i prodanima – baratamo kada se radi o stripu?
- Tvrdoukoričeni albumi idu u pravilu u 500 primjeraka, od čega se u relativno kratkome roku 2-3 mjeseca proda 100-150 komada, a onda se potom prodaje nekoliko komada mjesečno. Osnovni razlog za to je činjenica što u Hrvatskoj faktički postoje samo 3 specijalizirane striparnice, od čega dvije u Zagrebu i jedna u Đakovu.
Nije li orijentacija - kako vas, tako i drugih naših ozbiljnih nakladnika - na mahom luksuzna, bogato opremljena, ali i razmjerno skupa izdanja, strip udaljila od mlađe publike?
- Ne, mlađa publika je nestala davno prije. Naime, tijekom devedesetih strip je polako ali sigurno počeo odlaziti u underground, a početkom ovoga stoljeća i dublje. Libellus koji je nastao 2004. svojim luksuznim i tvrdokoričnim izdanjima samo pokušava opstati na tržištu jer jasno je da stripove više ne čitaju djeca nego kolekcionari, a oni traže visokokvalitetna besprijekorna izdanja i za njih su spremni izdvojiti određeni iznos.
Kao najbolji dokaz za sve ovo je paralela s kiosk izdanjima koja polako ali sigurno izumiru jer ih nema tko više kupovati. Da mlađe publike ima, onda bi prodaja tih jeftinih izdanja cvala, no svi znamo da stvari nažalost tako ne stoje. I ono što je također važno istaknuti, na cijenu izdanja od opreme puno više utječe mala naklada. Da se naklada može povećati onda bi i cijena bila niža, no to je nažalost mission impossible.
izvor--------------------->
http://www.slobodnadalmacija.hr/Arterij ... fault.aspx